Оценка воздействия подвижного состава с увеличенными осевыми нагрузками на путь и установление условий их обращения на железных дорогах Республики Узбекистан

ASSESSMENT OF THE IMPACT OF THE ROLLING STOCK WITH INCREASED AXIAL LOADS ON A WAY AND SETTING THE CONDITIONS OF THEIR CIRCULATION ON THE RAILWAYS OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Rahimov R.V. 1
Ruzmetov Ya.O. 2
1 Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, Russia
2 Tashkent Institute of Railways Engineering, Tashkent, Uzbekistan

Abstract: The paper analyzes the characteristics and design of the main railway lines of Uzbekistan. Based on the analysis, a typical railway track design was selected for further research. The effects of rolling stock with increased axial loads on the upper structure of the railway of Uzbekistan are determined. The conditions for handling freight wagons with increased axial loads on the main railways of Uzbekistan have been established. According to the research it was determined that the existing structure of the main railways of Uzbekistan has sufficient strength and allows to operate freight rolling stock with high axial loads up to 27 ton at speeds of up to 90 km/h without over stress of the elements of the upper structure of the railway track and the roadbed. It will increase the carrying capacity of the heavy traffic sections of Uzbekistan’s railways and reduce operating costs.
Key words: railways of Uzbekistan, the development of heavy traffic, axial load, the impact of rolling stock on the railway track, the upper structure of the railway, stresses.

ОЦЕНКА ВОЗДЕЙСТВИЯ ПОДВИЖНОГО СОСТАВА С УВЕЛИЧЕННЫМИ ОСЕВЫМИ НАГРУЗКАМИ НА ПУТЬ И УСТАНОВЛЕНИЕ УСЛОВИЙ ИХ ОБРАЩЕНИЯ НА ЖЕЛЕЗНЫХ ДОРОГАХ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН

Аннотация: В работе проанализированы характеристики и конструкция главных магистральных путей железных дорог Узбекистана. На основе анализа была выбрана типовая конструкция железнодорожного пути для дальнейших исследований. Определены воздействия подвижного состава с увеличенными осевыми нагрузками на верхнее строение пути железных дорог Узбекистана. Установлены условия обращения грузовых вагонов с увеличенными осевыми нагрузками на главных путях железных дорог Узбекистана. По результатам исследований определено, что существующая конструкция главных путей железных дорог Узбекистана обладает достаточной прочностью и позволяет без перенапряжения элементов верхнего строения железнодорожного пути и земляного полотна эксплуатировать грузовой подвижной состав с повышенными осевыми нагрузками до 27 тс при скорости движения до 90 км/ч, что позволит повысить провозную способность наиболее загруженных участков железных дорог Узбекистана и снизить эксплуатационные расходы.
Ключевые слова: железные дороги Узбекистана, развитие тяжеловесного движения, осевая нагрузка, воздействия подвижного состава на путь, верхнее строение пути, напряжения.

Список литературы

  1. Development strategy of JSC “O’zbekiston temir yo’llari” for the period 2015-2019 years.
  2. Бороненко, Ю.П. Вагоны с увеличенными нагрузками от колес на рельсы – резерв повышения провозной и пропускной способности железных дорог. Транспорт Российской Федерации. 2008. № 5. С. 52-55.
  3. Бороненко, Ю.П. & Третьяков, А.В. & Зимакова, М.В. Оценка возможности и эффективности повышения осевых нагрузок грузовых вагонов. Техника железных дорог. 2017. № 1. С. 32-37.
  4. Rahimov, R.V. & Ruzmetov, Ya.O. Analysis of the state and prospects of the development of the freight wagon fleet of the Republic of Uzbekistan. Non-Ferrous Metals. 2018. № 1. P. 7-11.
  5. Рахимов, Р.В. Выбор направлений развития вагонного парка железных дорог Узбекистана. Транспорт Российской Федерации. 2018. № 1. С. 71-74.
  6. Рахимов, Р.В. Состояние и перспективы развития вагонного парка железных дорог Узбекистана. Материалы XIII Международной научно-технической конференции «Подвижной состав XXI века: идеи, требования, проекты». СПб.: ФГБОУ ВО ПГУПС, 2018. С. 124-128.
  7. Титова, Т.С. & Бороненко, Ю.П. Экономическая эффективность увеличения грузоподъемности вагонов. Железнодорожный транспорт. 2018. № 5. С. 55-61.
  8. Гапанович, В.А. Вопросы взаимодействия подвижного состава и инфраструктуры при тяжеловесном движении. Железнодорожный транспорт. 2016. № 10. С. 10-15.
  9. Третьяков, В.В. & Петропавловская, И.Б. & Певзнер, В.О. & Громова, Т.И. & Третьяков, И.В. & Шапетько, К.В. & Смелянская, И.С. & Томиленко, А.С. Воздействие на путь вагонов с повышенной осевой нагрузкой. Вестник ВНИИЖТ. 2016. № 4. С. 233-238.
  10. Рахимов, Р.В. Развитие тяжеловесного движения и оценка воздействия подвижного состава с повышенными осевыми нагрузками на верхнее строение пути железных дорог Республики Узбекистан. Сборник трудов LXXIX Всероссийской научно-технической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Транспорт: проблемы, идеи, перспективы». СПб.: ФГБОУ ВО ПГУПС, 2019.
  11. Boronenko, Yu.P. & Orlova A.M. & Rudakova E.A. Influence of construction schemes and parameters of three-piece freight bogies on wagon stability, ride and curving qualities. Vehicle System Dynamics. 2006. Vol. 44. Р. 402-414.
  12. ЦПТ-52/14. Методика оценки воздействия подвижного состава на путь по условиям обеспечения его надежности. Москва: МПС РФ, 2000.
  13. ГОСТ Р 55050-2012. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний (с Изменением №1 от 01.10.2014). Москва: Стандартинформ, 2013. 15 с.

References

  1. Development strategy of JSC “O’zbekiston temir yo’llari” for the period 2015-2019 years.
  2. Boronenko, Yu. P. Wagons with increased loads from the wheels to the rails – a reserve to increase the carrying capacity and throughput of railways. Transport Rossiyskoy Federatsii. 2008. No. 5. P. 52-55.
  3. Boronenko, Yu. P. & Tretyakov, A.V. & Zimakova, M.V. Assessment of possibility and efficiency of freight car axial load increase. Tekhnika zheleznykh dorog. 2017. No. 1. P. 32-37
  4. Rahimov, R.V. & Ruzmetov, Ya.O. Analysis of the state and prospects of the development of the freight wagon fleet of the Republic of Uzbekistan. Non-Ferrous Metals. 2018. № 1. P. 7-11.
  5. Rahimov, R.V. Wagon fleet of Uzbekistan’s railways. Transport Rossiyskoy Federatsii. 2018. No. 1. P. 71-74.
  6. Rahimov, R.V. State and prospects of the development of the wagon fleet of railways of Uzbekistan. Proceedings of XIII International scientific-technical conference “The rolling stock of the XXI century: ideas, requirements, designs”. St. Petersburg, PGUPS, 2018. P. 124-128.
  7. Titova, T.S. & Boronenko, Yu.P. Economic efficiency of increases in loading capacity of wagons. Zheleznodorozhnyy transport. 2018. No. 5. P. 55-61.
  8. Gapanovich, V.A. Questions of interaction of rolling stock and infrastructure in heavy traffic. Zheleznodorozhnyy transport. 2016. No. 10. P. 10-15.
  9. Tretyakov, V.V. & Petropavlovskaya, I.B. & Pevzner V.O. & Gromova, T.I. & Tretyakov, I.V. & Shapetko, K.V. & Smelyanskaya, I.S. & Tomilenko, A.S. Impact on railway track of cars with increased axle load. Bulletin VNIIZhT. 2016. No. 4. P. 233-238.
  10. Rahimov, R.V. Development of heavy traffic and assessment of the impact of the rolling stock with increased axial loads on the upper structure of the railway track of the Republic of Uzbekistan. Collected papers of the LXXIX All-Russian scientific and technical conference of students, postgraduates and young scientists “Transport: problems, ideas, prospects”. St. Petersburg, PGUPS, 2019.
  11. Boronenko, Yu.P. & Orlova A.M. & Rudakova E.A. Influence of construction schemes and parameters of three-piece freight bogies on wagon stability, ride and curving qualities. Vehicle System Dynamics. 2006. Vol. 44. Р. 402-414.
  12. TsPT-52/14. Method for assessing the impact of rolling stock on the road on the conditions of ensuring its reliability. Moscow: Ministry of Railways of the Russian Federation, 2000.
  13. GOST R 55050-2012. Railway rolling stock. Permissible exposure norms to the railway track and test methods (with change No. 1 from 01.10.2014). Moscow: Standardinform, 2013. 15 p.