Выбор режимов взаимодействия железнодорожного транспорта общего и необщего пользования

THE CHOICE OF MODES OF INTERACTION OF PUBLIC AND NON-PUBLIC RAIL TRANSPORT

Y.N. Potylkin
Belarusian state University of transport, Gomel, the Republic of Belarus

Abstract: Given the current trend of increasing the share of non-inventory fleet of cars on the railways of the CIS countries, the problem of choosing the optimal modes of interaction of the main and industrial railway transport is now becoming particularly relevant. Therefore, the purpose of this work is to study the problematic issues of mutual operation of non-public railway tracks and junction stations associated with the temporary placement of non-inventory fleet cars, when organizing cargo trans-portation within the framework of a logistic delivery scheme and further developing methodological support to substantiate the choice of common and non-rail transport modes. To achieve this goal, we used the methods of scientific analysis, the theory of probability and the theory of reserves, the principles of interaction, as well as experimental and statistical methods of modeling. Using the de-veloped methodological support, recommendations can be obtained to substantiate the choice of the mode of interaction of main and industrial railway transport in terms of the distribution of cars sent in temporary accommodation between public and non-public railway tracks. This will reduce the costs of cargo owners by minimizing economic and temporary losses, increase the competitiveness of rail transport in the transport services market. A distinctive feature of the methodological support obtained is to take into account the effect of the random nature of servicing non-inventory transport facilities at non-public locations, as well as their share in the total fleet of carriages.
Key words: railway track, carriage, interaction, unevenness, logistic delivery scheme, railway transport, inven-tory fleet of carriages

ВЫБОР РЕЖИМОВ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНОГО ТРАНСПОРТА ОБЩЕГО И НЕОБЩЕГО ПОЛЬЗОВАНИЯ

Аннотация: Учитывая сложившуюся тенденцию увеличения доли вагонов неинвентарного парка на железных дорогах стран СНГ, задачи выбора оптимальных режимов взаимодействия магистрального и промышленного железнодорожного транспорта в настоящее время приобретают особую актуальность. Поэтому целью настоящей работы является исследование проблемных вопросов взаимной работы железнодорожных путей необщего пользования и станций примыкания, связанные с временным размещением вагонов неинвентарного парка, при организации перевозки грузов в рамках логистической схемы доставки и дальнейшая разработка методического обеспечения для обоснования выбора режима взаимодействия железнодорожного транспорта общего и необщего пользования. Для достижения поставленной цели использованы методы научного анализа, теории вероятности и теории запасов, принципы взаимодействия, а также экспериментально-статистические методы составления моделей. Используя разработанное методическое обеспечение, могут быть получены рекомендации для обоснования выбора режима взаимодействия магистрального и промыш-ленного железнодорожного транспорта в части распределения вагонов, направляемых во временное размещение, между железнодорожными путями общего и необщего пользования. Это позволит уменьшить издержки грузовладельцев за счет минимизации экономических и временных потерь, повысить конкурентоспособность железнодорожного транспорта на рынке транспортных услуг. Отличительной особенностью полученного методического обеспечения является учет влияния случайного характера обслуживания неинвентарных перевозочных средств на местах необщего пользования, а также их доли в общем парке вагонов.
Ключевые слова: железнодорожный путь, вагон, взаимодействие, неравномерность, логистическая схема доставки, железнодорожный транспорт, инвентарный парк вагонов

Литература

1.      Григорюк В.Ф. Оптимизация взаимодействия пунктов погрузки и выгрузки вагонов. М., Транспорт, 1986.

2.      Смехов А.А. Оптимизация процессов грузовой работы. М., Транспорт, 1973.

3.      Комаров А.В. Повышение качества транспортного обслуживания народного хозяйства. М., Транспорт, 1988.

4.      Правдин Н.В., Дыканюк М.Л., Негрей В.Я. Прогнозирование грузовых потоков. М., Транспорт, 1987.

5.      Peek G.-J., M. van Hagen. Creating Synergy In and Around Stations: Three Strategies for Adding Value. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2002, vol. 1793, pp. 1–6. DOI: 10.3141/1793-01.

6.      Бех П.В., Нестеренко Г.И., Музыкина С.И., Лашков А.В., Музыкин М.И. Пути повышения конкурентоспособности железнодорожного транспорта в современных условиях. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. 2015, № 59, с. 25–39.

7.      Вернигора Р.В. Проблемы функционирования железнодорожных подъездных путей Украины в современных условиях. Восточно-Европейский журнал передовых технологий, 2012, № 58, с. 64–68.

8.      Сафронов Э.А., Сафронов К.Э., Семенова Е.С. Модель управления транспортными потоками в современных условиях. Вестник СибАДИ, 2017, № 1, с. 77–83.

9.      Халипова Н.В. Проектирование и оценка эффективности международных логистических систем. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, 2015, № 58, с. 142–152.

10.    Mussone L., Calvo R. W. An analytical approach to calculate the capacity of a railway system. European Journal of Operational Research, 2013, vol. 228, pp. 11–23. DOI: 10.1016/j.ejor.2012.12.027.

11.    Глушкова Ю.О., Гордашникова О.Ю., Пахомова А.В. Влияние фактора времени на транспортное обслуживание международной цепи поставки. Вестник СибАДИ, 2017, № 6, с. 23–30.

12.    Казаченко Д.Н., Верлан А.И., Горбова А.В. Определение расчетных объемов работ для магистральных и промышленных железнодорожных станций. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, 2015, № 57, с. 45–57.

13.    Jong J.-C., Suen, C.-S., Chang S. Decision Support System to Optimize Railway Stopping Patterns. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2012, vol. 2289, pp. 24–33. DOI: 10.3141/2289-04.

14.    Хан Г., Шапиро С. Статистические модели в инженерных задачах. М., Мир, 1969.

15.    Потылкин Е.Н. Закономерности технологических параметров в логистических системах доставки грузов с использованием железнодорожных путей необщего пользования. Наука и транспорт. Вестн. Белор. гос. ун-та трансп., 2016, № 2, с. 51–53.

References

  1. Grigorjuk, V.F. Optimization of interaction of loading and unloading wagons. Moscow., Transport, 1986.
  2. Smehov A.A. Optimization of cargo operations. Moscow, Transport., 1973.
  3. Komarov A.V. Improving the quality of transport servicing of the national economy. Moscow, Transport, 1988.
  4. Pravdin N.V., Dykanyuk M.L., Negrey V.Ya. Prediction of cargo flows. Moskva, Transport, 1987.
  5. Gert-Joost Peek, Mark van Hagen Creating Synergy In and Around Stations: Three Strategies for Adding Value. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2002, Vol. 1793, pp. 1-6.
  6. Bech P.V., Nesterenko G I, Muzykina S.I., Lashkov O.V., Muzykin M.I. Ways to increase competitiveness of railway transport in modern conditions. Vіsnik Dnіpropetrovs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu zalіznichnogo transportu іm. akad. V. Lazaryana, 2015, no 59, pp. 25–39.
  7. Vernigora R.V. Problems of functioning of railway sidings of Ukraine in modern conditions. Vostochno-Evropeyskiy zhurnal peredovyh tehnologiy, 2012, no 58, pp. 64–68.
  8. Safronov E.A., Safronov K.E., Semenova E.S. Model of traffic flow management in modern conditions. Vestnik SibADI, 2017, no 1, pp. 77-83.
  9. Khalipova N.V. Designing and evaluating the effectiveness of international logistics systems. Vіsnik Dnіpropetrovs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu zalіznichnogo transportu іm. akad. V. Lazaryana, 2015, no 58, pp. 142–152.
  10. Lorenzo Mussone, Roberto Wolfler Calvo An analytical approach to calculate the capacity of a railway system. European Journal of Operational Research, Volume 228, Issue 1, 2013, pp. 11-23.
  11. Glushkova Yu.O., Gordashnikova O.Yu., Pahomova A.V. Influence of the time factor on the transport service of the international supply chain. Vestnik SibADI, 2017, no 6, pp. 64-68.
  12. Kozachenko D.M., Verlan A.I, Horbova O.V. Determination of the estimated scope of work for main and industrial railway stations. Vіsnik Dnіpropetrovs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu zalіznichnogo transportu іm. akad. V. Lazaryana, 2015, no 57, pp. 45–57.
  13. Jyh-Cherng Jong, Chian-Shan Suen, S. Chang Decision Support System to Optimize Railway Stopping Patterns. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2012, Vol. 2289, pp. 24-33.
  14. Han G., Shapiro S. Statistical models in engineering problems. Moscow, Mir Publ., 1969.
  15. Potylkin E.N. Regularities of technological parameters in logistics delivery systems using non-public railway tracks. Nauka i transport. Vestnik Belorusskogo gosudarstvennogo universitetata transporta [Science and transport. Bulletin of Belarusian State University of Transport], 2016, iss. 2, pp. 51-53.